Anhöriga

Anhörigas resurser tas till vara till exempel genom att de kan vara med och bidra med fritidsprogram på boendet (exempelvis sångstunder, pysselkvällar, bistå vid utfärder) efter intresse och förmåga. I dag- och arbetsverksamheten kan anhöriga bidra med bland annat kulturella inslag.

Anhörigstrategin 2020-2023

Kvalitetsmätning ur närståendeperspektiv

Kvalitetsmätningarna görs årligen i januari för att kunna utvärdera hela föregående år. Samtliga mätningar är öppna fram till 31.1.2022. Mätningarna görs elektroniskt som webbformulär i Webropol. Alla svar behandlas anonymt.

Kvalitetsmätning ur närståendeperspektiv (innefattande temporär boendeservice)
Kvalitetsmätning ur närståendeperspektiv kan göras av en eller flera närstående till servicetagaren.
Webbformuläret skickas ut via Kårkullas allmänna e-postadress och finns även tillgängligt på Kårkullas webbsida.

https://link.webropolsurveys.com/S/E46F4F4D439D3B0A

Kårkulla samkommun värdesätter din respons. Responsen ger oss riktlinjer för hur vi kan utveckla vår service och vad vi behöver bli bättre på. Vi tackar på förhand för att du tar dig tid att svara på kvalitetsmätningen!
Ditt svar behöver finnas hos oss senast 31.1.2022.


Pandemigruppen informerar om Covid19-vaccination

Information om coronavaccination inom Kårkulla samkommun.

Aktuellt om social- och hälsovårdsreformen

2.12.2021

Sote-förberedelserna pågår inom alla blivande välfärdsregioner och Kårkullas representanter, bl.a. ledningsgruppen och regionchefer, jobbar aktivt med i processen.

Det nyländska KEPA-projektets svenskspråkiga grupp som leds av Susanne Karlsson sammankom förra veckan, och igår den 1.12.2021 presenterades Kårkullas framtidsplaner för Mellersta Österbottens (Soite) VATE. Igår den 1.12. sammankom också en regional beredningsgrupp i Nyland under ledning av Helsingfors stad för att diskutera bl.a. funktionshinderservicens framtid. Några konkreta förslag lades dock inte fram igår utan diskussionen om de nyländska lösningarna fortsätter.

I Egentliga Finlands beredningsprocess har Kårkulla fått ett eget delprojekt, vid sidan av det nationella koordineringsprojektet för den svenskspråkiga servicen. Det här ger oss bättre insyn och påverkansmöjligheter i beredningen och är något vi har sett framemot.

På administrationen förbereds överlåtande av information om verksamheten till de åtta tvåspråkiga välfärdsområdena. Som en del av detta behandlas överlåtande av personalinformation på samarbetskommitténs möte den 7.12.2021. Kårkullas framtidsstrategi presenteras för den nya styrelsen idag den 2.12.

Otto Ilmonen, samkommunsdirektör

______________________________________________________________________________________________________________________________________________

4.11.2021

Kårkulla samkommuns styrelse behandlade förra veckan riktlinjer för samkommunens strategi med tanke på social- och hälsovårdsreformen.

Styrelsen omfattade ledningens linjedragning att Kårkulla fokuserar sina anstängningar på att trygga den svenskspråkiga specialkompetensens fortsatta existens- och utvecklingsmöjligheter.

Utgångspunkten för strategin är följande fråga: Vad tror vi att är, utgående från den informationen vi har idag, den bästa lösningen för våra servicetagare. Svaret som vi har i dagsläget är att hålla den svenskspråkiga expertkompetensen samlat under ett och samma tak.

Att strategin fokuserar på sakkunnigtjänster betyder inte att den övriga verksamheten, såsom boende- och dagverksamheterna, skulle vara mindre viktiga eller mindre i fokus under 2022. Den sk. Kårkulla-paragrafen i sote-reformens genomförandelag är dock väldigt tydlig gällande just boende- och dagverksamheter, dessa övergår till det välfärdsområde inom vars område de är belägna. Därför behöver strategin inte fokusera på de verksamheterna, istället läggs fokus på andra områden där det också är viktigt att trygga den svenskspråkiga servicens framtid.

En arbetsgrupp har inlett sitt arbete under ledning av Susanne Karlsson, chef för expert- och utvecklingscentret, med att definiera ett utbud av framtida sakkunnigtjänster för Kårkulla. Arbetsgruppen har som målsättning att komma med ett första förslag före utgången av december 2021.

Som en del av strategiarbetet arbetar ledningen också på olika lösningar för att trygga personalens ställning i reformen och stödja medarbetarnas välbefinnande under 2022.

Vid frågor, kontakta gärna undertecknad per telefon eller e-post.

Otto Ilmonen, samkommunsdirektör
Tfn 0247 431 007
e-post otto.ilmonen@karkulla.fi

Välkommen att ge respons på vår verksamhet

Kårkulla samkommun värdesätter respons från servicetagare, anhöriga, kunder och personal. Responsen ger oss riktlinjer för hur vi kan utveckla vår service och vad vi behöver bli bättre på. Respons kan inlämnas, som webbformulär, antingen som fritt formulerad text eller i riktad form. Den riktade responsen har en behandlingstid på 14 dagar. All respons behandlas anonymt. Vid inlämning av respons väljer man själv ifall man vill lämna sina kontaktuppgifter. 

Ge respons

Reseräkning

Hjälpmedel (handböcker, guider, publikationer och liknande material som FDUV har gjort eller i samarbete med andra) hittas i

FDUV materialbank