Nu finns i Finland vaccin mot coronavirus.
Om du tar vaccinet skyddar du både dig själv och andra.
Du kan få coronavirus även om du tar vaccin,
men det är mindre risk att du blir allvarligt sjuk.
När du är vaccinerad smittar du inte lika lätt andra.
Alla som bor in Finland kommer att få vaccin om de vill ha det.
Eftersom det kommer lite vaccin i gången räcker det inte åt alla direkt.
De som kan bli mycket sjuka av coronavirus, får vaccin först.
Det är din egen kommun som sköter om att alla får vaccin.
Boendepersonalen tar reda på var och när du skall få din vaccination.
Bor du i egen lägenhet men får besök av boendepersonal ibland,
så berättar de var och när du skall få din vaccination.
Du får ditt vaccin mot coronavirus två gånger.
Vaccinet skyddar dig bättre om det är tillräckligt länge mellan
att du får din första och din andra spruta med vaccin.
Du får själv bestämma om du vill få vaccin mot coronavirus.
Du behöver berätta för personalen vad du bestämt.
Om du själv inte kan eller vill bestämma,
får dina anhöriga bestämma om du ska få vaccin.
Anhöriga kan vara föräldrar, syskon eller någon som brukar hjälpa dig.
Dina anhöriga behöver då skriva på ett papper på boendet.
Där står det hur de bestämt om din vaccination.
Om du vill ha vaccin mot coronavirus så är det
sjukskötaren på boendet som ordnar så du får din vaccination.
Det kostar ingenting att ta vaccin mot coronavirus
I Finland används trygga och bra vaccin.
Vaccinet mot coronavirus har testats före man börjat vaccinera.
Ibland kan du ändå reagera lite när du fått vaccin.
Du kan få lite rött på armen där vaccin sprutan tryckts in,
eller lite feber och värk i armen.
Det går oftast om efter några dagar.
Myndigheterna är ännu inte säkra på hur bra
vaccinet mot coronavirus skyddar mot smitta.
Därför behöver du fortsätta hålla avstånd och tvätta händer,
hosta i armvecket och använda munskydd fastän du fått vaccin.
När myndigheterna vet mer om hur bra vaccinet kan skydda oss,
får vi veta om vi skall fortsätta hålla avstånd och tvätta händer.
Om du väljer att inte ta vaccin, får du också veta mera senare om hur du skall göra.
(Källor: THL, Social- och hälsovårdsministeriet, Kårkulla samkommun)
Pandemigruppen inom Kårkulla samkommun
Här hittar du lättläst information om coronavaccinet med bildstöd