en hand

Lättläst om corona

Här hittar du lättläst information om coronaviruset.

Coronaviruset är ett virus som sprids i hela världen.
En del människor kan bli mycket sjuka ifall man smittas av corona.

Coronaviruset sprids via beröring till exempel om du skakar hand.
Coronaviruset kan också spridas om du rör saker och ytor.
Coronaviruset smittar lätt om en sjuk person hostar eller nyser.

Du förhindrar att coronaviruset sprids genom att du:

  • Ofta tvättar händerna med tvål och vatten
  • Använder näsduk eller armveck då du hostar eller nyser
  • Vinkar åt andra människor istället för att skaka hand
  • Håller skyddsavstånd till andra människor
  • Undviker att röra ansiktet
  • Använder munskydd om du är nära andra människor
  • Stannar hemma om du känner dig sjuk

Symptom på coronaviruset är:

  • halsont
  • torrhosta
  • feber
  • trötthet
  • huvudvärk
  • illamående
  • diarré
  • snuva

Berätta för personalen om du känner dig sjuk eller har frågor.

Information om coronaviruset med bildstöd finns här